• Home
  • Vita
  • Archiv
    • 2021
    • 2019
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
  • Events
  • Clips
  • Kontakt
  • English
  • Search
  • Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

NINA TRENTMANN

Finanzjournalistin

  • Home
  • Vita
  • Archiv
    • 2021
    • 2019
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
  • Events
  • Clips
  • Kontakt
  • English
  • Search

Coding an britischen Grundschulen: Die Zukunft ist programmiert

March 1, 2015// by Nina Trentmann

Ein Donnerstagnachmittag, halb zwei. Lehrerin Elena Del Pozo begrüßt ihre Schüler in der Tufnell Park Primary School in London. Sie fragt einzeln die Namen ab, die Kinder schnipsen mit den Fingern. Es dauert eine Weile, bis sie still sind, dann geht der Unterricht los. Doch es ist keine Stunde wie jede andere: Zwei weiße Würfelschränke gehen auf, die Unterrichtsassistentin verteilt Laptops, auf jeden der runden Tische drei. Sie schaltet sie ein, während Lehrerin Del Pozo die Aufgabenstellung erklärt.

Ihre Schüler besuchen die dritte Klasse der Grundschule und sind zwischen acht und neun Jahre alt. Sie sollen mit dem Programmierprogramm Scratch einen interaktiven Zeitstrahl basteln, der die Geschichte der roten Londoner Busse erklärt. “Das veröffentlichen wir dann später in unserem Blog”, sagt die Lehrerin. “Aber wo fangen wir an? Wie starten wir noch mal das Programmierprogramm?” Einige Kinder zeigen auf, rufen die Tastenkombination in den Raum. Wenige Minuten später sitzen sie über die Tastaturen gebeugt, Del Pozo geht von Tisch zu Tisch, um die Programmierfortschritte der Schüler zu begutachten. Die 44-jährige Klassenlehrerin ist gleichzeitig Koordinatorin für die Coding-Klassen an der Grundschule im Nordosten Londons.

Ihr Fach ist deutlich wichtiger geworden: Programmieren ist seit September 2014 für Grundschüler und Mittelschüler verpflichtend, britische Schulen müssen es bereits in der ersten Klasse unterrichten. Ab der sechsten Klasse steht dann die Programmiersprache HTML auf dem Stundenplan in Tufnell Park. Dazu kommen viele freiwillige Arbeitsgemeinschaften, in denen die Kinder programmieren können, was sie wollen. So will die britische Regierung sicherstellen, dass aus ihren Schülern die Internet-Unternehmer von morgen werden. Warum das so wichtig ist – und warum Deutschland im Punkto Coding deutlich hinterher hängt, lesen Sie in meiner aktuellen Geschichte aus der WELT.

Filed Under: Uncategorized Tagged With: Bildungsföderalismus, Code in a Day - Decoded, Coding, Deutscher Lehrerverband, Digitalisierung, national curriculum, Programmieren, StartUps, VBE

Previous Post: « Großbritannien: Der zweifelhafte Siegeszug der Null-Stunden-Verträge
Next Post: Neue Studie: Londoner Immobilien sind bei Geldwäschern beliebt »

Primary Sidebar

ARCHIV

  • 2024
  • 2023
  • 2021
  • 2019
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

Copyright © 2025 · NINA TRENTMANN | Designed by SMALLRUSH

Wir verwenden Cookies. Wenn Sie auf "Akzeptieren" klicken, stimmen Sie der Verwendung aller Cookies zu.
Cookie settingsAKZEPTIEREN
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT